Nieuwsbrief Tips & Tricks: deel1
E-mail is nog steeds één van de meest krachtige middelen om je relaties op de hoogte te houden van je producten, diensten en service.
Spamfilters en de preheader
E-mail is nog steeds één van de meest krachtige middelen om je relaties op de hoogte te houden van je producten, diensten en service. De nieuwsbrief is nu toch al aardig op leeftijd, maar kan zich nog onderscheiden van de nieuwe spelers zoals sociale media. Daarom willen wij in onze nieuwsbrief wat Tips & Tricks geven die je kunt toepassen om de kans te vergroten dat de ontvangers van je mailings deze ook daadwerkelijk lezen.
Het belangrijkste aspect van een nieuwsbrief is dat deze geopend wordt. Je kan nog zoveel aandacht besteden aan de content, wanneer deze niet geopend wordt is het allemaal voor niets.
Spam filters
Er zijn wetten en regels die bepalen wanneer een e-mail wordt aangemerkt als spam (ongewenste e-mails). Enkele belangrijke basis punten die je waarschijnlijk al kent maar juridisch erg belangrijk zijn:
- voorafgaande toestemming: de ontvanger moet toestemming hebben gegeven.
- identiteit: de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn.
- afmeldmogelijkheid: de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen.
Spam filters overwegen een lange lijst van criteria bij de beoordeling van een e-mail (nieuwsbrief). Deze punten worden bij elkaar opgeteld, wanneer de score te hoog is wordt jouw nieuwsbrief als spam gemarkeerd en gaat deze zonder pardon de junk folder in.
Elke spam-filter heeft zijn eigen criteria, er is helaas geen eenduidige lijn te trekken, maar er zijn wel degelijk stappen die je kunt nemen om de kans te verkleinen.
- Merge tag: Veel e-mail campagne programma’s hebben de optie om een persoonlijke tag toe te voegen. De tag pakt de naam van de ontvanger uit jouw klantensysteem en plakt deze automatisch in de verstuurde e-mail, deze personificatie verhoogt de kans dat je mail niet voor spam wordt aangezien.
- Slechte code: Wanneer de programmeercode van een nieuwsbrief onjuistheden bevat of slecht is opgebouwd kan deze worden aangemerkt als spam. Vaak gebeurd dit wanneer je vanuit Microsoft Word code kopieert naar je nieuwsbrief. Gebruik daarom vooral templates van een jouw eigen e-mail campagne programma of werk samen met een professional .
- Terugzendingen: Terugzendingen, ook wel bounced e-mails genoemd, zijn het gevolg van een ongeldig, gesloten of een niet-bestaand e-mailadres. Te veel van dit soort terugzendingen kan in je nadeel werken, houd daarom je klantenlijst bij door de bounced e-mails te verwijderen.
- Bijlages: Verstuur geen bijlages zoals pdf’s of word bestanden in een nieuwsbrief, dit wordt namelijk gebruikt door hackers om virussen te versturen dus zullen spam filters dit snel aanmerken als gevaarlijk. Een alternatief is om de betreffende documenten op je website te zetten en een link in je nieuwsbrief met de locatie te plaatsen.
De preheader
Gefeliciteerd je bent door de spam filter heen gekomen, maar dan zijn we er nog niet. Nu is het zaak om de ontvanger te verleiden de nieuwsbrief te openen. Hier zijn weinig middelen voor omdat de ontvanger eigenlijk maar twee en soms drie zaken ziet.
Outlook laat de afzender en het onderwerp zien:
Gmail en sommige andere mail programma’s hebben een derde weergave een pre-header:
Gmail mobiele app:
Gmail pakt deze zin automatisch uit je nieuwsbrief, handig, alleen pakt hij altijd de eerste zin in je nieuwsbrief. Dit kan soms problemen opleveren wanneer je nieuwsbrief niet begint met een introductie tekst. Soms neemt hij zelfs de code van de nieuws brief mee, bijvoorbeeld:
Niet echt uitnodigend, hier is echter een oplossing voor maar dat vergt wel wat code implementatie. Veel van onze klanten gebruiken het Samm e-mail systeem om hun nieuwsbrieven te versturen.
Hiervoor hebben wij een speciaal stappenplan gemaakt: Hoe maak je een preheader in Samm
Voor andere programma’s verwijs ik je door naar: A practical guide to email preheaders
We hopen dat je wat aan deze informatie hebt, succes met je volgende nieuwsbrief
Zoek je iets anders?
SoftTech Automatisering doet nog veel meer
-
Nieuwsoverzicht
Op deze pagina vind je al onze nieuwsberichten. Wij houden onze klanten graag op de hoogte van belangrijke nieuwtjes op het gebied van ICT, denk bijvoorbeeld aan beveiliging updates.
Lees verder! -
Wij zijn SoftTech
SoftTech Automatisering is een loyale, eerlijke en betrouwbare ICT-partner. We helpen onze klanten hun IT zo in te zetten en vorm te geven dat de organisatie daar maximaal voordeel van heeft. We geven objectief advies – gevraagd en ongevraagd – en bouwen daardoor duurzame relaties op met onze klanten.
Lees verder! -
Stabiliseren en beheren
Net zoals de wortels van een boom essentieel zijn voor zijn stabiliteit en groei, streven wij ernaar om bedrijven te helpen bij het verstevigen en beheren van hun IT-infrastructuur voor optimale prestaties en betrouwbaarheid.
Lees verder! -
Groeien en bouwen
Bij SoftTech Automatisering ontwikkelen we softwareoplossingen om jouw uitdagingen te overwinnen en nieuwe kansen te benutten. Wat ons echt onderscheidt, is onze toewijding aan jouw succes.
Lees verder! -
Werken bij SoftTech
Werken bij SoftTech Automatisering is werken bij een snelgroeiend bedrijf dat bruist van de dynamiek en passie voor techniek mede dankzij het enthousiasme van het team. Samen en zelfstandig werken gaat perfect samen binnen onze bedrijfscultuur.
Lees verder! -
Missie en visie
SoftTech Automatisering is een toonaangevend bedrijf dat zich richt op het leveren van hoogwaardige automatiseringsoplossingen aan klanten in verschillende sectoren. SoftTech heeft een sterke missie en visie die het succes van de onderneming ondersteunen en sturen.
Lees verder!