Mobiele apps voor het MKB

Apps hebben een duidelijke meerwaarde voor het midden- en kleinbedrijf. Sinds kort zijn apps voor het MKB bovendien niet langer onbetaalbaar en is een eigen app voor ieder bedrijf bereikbaar.

Hoe kan het midden- en kleinbedrijf profiteren van een mobiele app

Als je denkt dat mobiele apps alleen voor de grote bedrijven zijn weggelegd dan heb je het mis. Apps hebben een duidelijke meerwaarde voor het midden- en kleinbedrijf. Sinds kort zijn apps voor het MKB bovendien niet langer onbetaalbaar en is een eigen app voor ieder bedrijf bereikbaar.

Mobiel app circle 

Ik heb al een website, is dat niet genoeg?

Simpel gezegd kan een mobiele app meer dan een website, apps kunnen namelijk gebruik maken van de functies die zich in de telefoon bevinden. Denk hierbij aan de contact gegevens, locatie bepaling, kalender toegang en gebruikers kunnen ook hun eigen voorkeursprofiel instellen. Een ander belangrijk voordeel kan zijn dat een app sneller is dan een website en je kan een app starten wanneer je geen internetverbinding hebt.

Iedereen heeft een supercomputer in z’n zak.

Wereldwijd hebben 3 miljard mensen toegang tot internet. Daarvan hebben 2 miljard, oftewel tweederde, internet via hun smartphone. De verwachting is dat er tot 2020 nog een miljard mensen online gaan. En dat is helemaal te danken aan de smartphone.

Een mobiele app voor klanten

Apps kunnen veel dingen doen: zij kunnen algemene informatie of actuele prijzen weergeven, reserveringen maken, nieuws updates tonen, chatten met klanten mogelijk maken en nog veel meer.

Een van de grootste voordelen van een mobiele app is dat je alle informatie die je aan klanten wilt aanbieden, zoals speciale aanbiedingen, snel kan doorgeven. Door middel van push notificaties krijg je een directe interactie met je klanten en kan je hen gemakkelijk attenderen, ook op een moment dat de app niet in gebruik is.

push notificaties
De mogelijkheden zijn eindeloos, bedrijven moeten mobiele dragers gaan zien als middelen om de interne processen te ondersteunen en efficiënter te maken.

Een mobiele app voor intern gebruik

Een app hoeft niet altijd voor klanten ingezet te worden, ook bedrijfsprocessen kunnen profiteren van een mobiele app. Een voorbeeld is een applicatie die bedrijven kunnen implementeren voor vergaderingen. De app zorgt ervoor dat iedereen die aan de bijeenkomst deelneemt altijd dezelfde actuele bestanden digitaal bij zich heeft.

Wanneer je werknemers buiten de deur werken, kan een app ideaal zijn als clocking systeem, je ziet direct wanneer ze beginnen, en belangrijker, of ze zich op de juiste locatie bevinden. Ook kan de app snel notificaties sturen wanneer er een spoedgeval is.

Zijn apps niet veel te duur?

Apps waren tot voor kort bijna onbereikbaar voor kleine en middelgrote bedrijven, en dan had je vaak alleen nog een app voor mobiele telefoons van Apple. Gelukkig gaan de ontwikkelingen in de mobiele sector snel. Zo snel dat apps voor het MKB nu al betaalbaar en bereikbaar zijn.

Conclusie

Hoewel een app heel veel kan, is het belangrijk om te bepalen wat jij er mee wilt bereiken, een app kan voor het ene bedrijf fantastisch werken en voor het andere weer niks opleveren.

Wanneer je een consumenten app wilt inzetten, bedenk dan goed wat prettig is voor een klant. Wanneer je elke dag een push bericht uitstuurt kan de klant namelijk snel geïrriteerd raken en je app verwijderen uit zijn telefoon.

Veel bedrijven zijn te veel gericht op apps voor consumenten bij het overwegen van de mogelijkheden op dit gebied. Terwijl er enorme voordelen voor interne procesbeheersing te behalen zijn.